Uwaga! Przedsiębiorco niezatrudniający pracowników – przeczytaj koniecznie!
PAMIĘTAJ! Ubiegając się o udzielenie dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną niezatrudniającą pracowników, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 zwróć szczególną uwagę na najważniejsze kwestie:
👉Komu przysługuje wsparcie
✅O wsparcie mogą ubiegać się osoby fizyczne, które nikogo nie zatrudniają bądź zatrudniają osoby na podstawie umów cywilno-prawnych (umowa zlecenie, umowa
o dzieło). Przedsiębiorca nie może zatrudniać osób na umowę o pracę w dniu złożenia wniosku oraz w okresach, które zostają wybrane do wykazania spadku obrotów
(2019 r. i 2020 r.), ale również na czas trwania umowy o ww. dofinansowanie.
✅Dofinansowanie nie przysługuje spółkom z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkom akcyjnym, spółkom komandytowym ani spółkom cywilnym. Jedynie wspólnicy spółek cywilnych, którzy jako osoby fizyczne posiadają wpis w CEiDG, mogą ubiegać się o wsparcie. We wniosku podają swoją nazwę przedsiębiorcy oraz swój numer identyfikacji podatkowej (NIP) zgodne z wpisem w CEiDG. Wykazują obrót gospodarczy w ramach prowadzonej spółki. Każdy ze wspólników może ubiegać się o wsparcie tylko jeden raz, niezależnie od tego ile prowadzi działalności gospodarczych.
✅Przedsiębiorcom, którzy założyli działalność gospodarczą w 2019 r. i nie mają możliwości porównania 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych w roku bieżącym do analogicznych miesięcy w roku poprzednim, dofinansowanie nie przysługuje.
✅ Przedsiębiorcom, którzy wykazali spadek obrotów gospodarczych poniżej 30%, dofinansowanie także nie przysługuje.
👉Przygotowanie wniosku
✅Okres, który został uwzględniony do obliczania spadku obrotów (zarówno w 2020 r., jak i w 2019 r. ), musi być w czasie, gdy działalność była aktywna (działalność nie może być zawieszona).
✅W dniu składania wniosku, przyznania dofinansowania oraz na czas trwania umowy dotyczącej wsparcia, działalność także musi być aktywna, nie może być zawieszona.
✅Okres wybrany do porównania spadku obrotów gospodarczych musi się zakończyć najpóźniej w dniu poprzedzającym złożenie wniosku.
✅Do obliczania spadku obrotów gospodarczych brane są pod uwagę 2 kolejne, pełne miesiące kalendarzowe (jeżeli liczymy od 1 dnia miesiąca, np.: od 01.02.2020 r. do 31.03.2020 r.; od 01.04.2020 r. do 31.05.2020 r.). Miesiąc może być rozumiany jako 30 kolejno następujących po sobie dni kalendarzowych, jeśli wybrany dwumiesięczny okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego (np. od 15.02.2020 r. do 14.04.2020 r.; od 03.03.2020 r. do 01.05.2020 r.).W związku z tym, iż bieżący rok jest rokiem przestępnym (luty ma 29 dni) i okres porównawczy liczymy w trakcie miesiąca to zarówno okres w 2020 r. , jak i w 2019 r. musi obejmować po 60 dni (np.: w bieżącym roku od 15.02.2020 r. do 14.04.2020 r., a w roku poprzednim – od 15.02.2019 r. do 15.04.2019 r.).
✅Miesiąc złożenia wniosku jest pierwszym miesiącem przyznania dofinansowania. Przedsiębiorca składając wniosek określa na ile miesięcy chce wsparcie (od 1 do 3 miesięcy) i podaje łączną kwotę dofinansowania za wszystkie wskazane miesiące.
👉Złożenie wniosku we właściwym PUP
✅ Wniosek złóż do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce prowadzenia (wykonywania) działalności gospodarczej, a nie ze względu na siedzibę firmy zgodną z wpisem w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
✅Wniosek złóż w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy. Wnioski złożone w innym terminie nie będą przyjmowane do realizacji. W ostatnich dniach naboru, przy składaniu wniosków pocztą tradycyjną, brana jest pod uwagę data stempla pocztowego (data nadania listu).
✅Komplet dokumentów wymaganych przy ubieganiu się o dofinansowanie obejmuję: umowę, wniosek, wzór formularza pomocy publicznej oraz informację o przetwarzaniu danych osobowych.
✅Dokumenty składane pocztą tradycyjną bądź w biurze podawczym urzędu muszą być podpisane odręcznie przez przedsiębiorcę lub pełnomocnika (należy dołączyć pełnomocnictwo).
informacja: https://bialystok.praca.gov.pl/-/12389795-uwaga-przedsiebio…