Przedsiębiorco wnioskujący o dofinansowanie części kosztów wynagrodzenia i składek ZUS – przeczytaj koniecznie❗️

PAMIĘTAJ! Ubiegając się o udzielenie dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 zwróć szczególną uwagę na najważniejsze kwestie:

👉👉Komu przysługuje wsparcie:

– O wsparcie mogą ubiegać się przedsiębiorcy posiadający status mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646).
– W przypadku spółek cywilnych z wnioskiem występuje tylko wspólnik uprawniony do reprezentowania spółki. We wniosku podaje dane spółki cywilnej (w tym NIP, REGON oraz nr rachunku bankowego).
– Przedsiębiorcom, którzy założyli działalność gospodarczą w 2019 r. i nie mają możliwości porównania 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych w roku bieżącym do analogicznych miesięcy w roku poprzednim, dofinansowanie nie przysługuje.
– Przedsiębiorcom, którzy wykazali spadek obrotów gospodarczych poniżej 30%, dofinansowanie także nie przysługuje.
– Przedsiębiorca nie może otrzymać dofinansowania w części, w której te same koszty dotyczące wynagrodzeń pracowników i należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych – w sytuacji gdy przedsiębiorca skorzystał lub zamierza skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek ZUS, nie może otrzymać dofinansowania w części dotyczącej składek na ubezpieczenia społeczne, może natomiast otrzymać dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników.
– Dofinansowanie nie przysługuje na pracowników przebywających na: zasiłkach opiekuńczych oraz zasiłkach chorobowych wypłacanych przez ZUS, zasiłkach macierzyńskich, urlopach bezpłatnych oraz urlopach wychowawczych.
– Dofinansowanie przysługuje na pracowników zatrudnionych na podstawie: umowy pracę, umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny stosuje przepisy dotyczące zlecenia, albo które wykonują pracę zarobkową na podstawie innej niż stosunek pracy na rzecz pracodawcy będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną lub inną spółdzielnią zajmującą się produkcją rolną, jeżeli z tego tytułu podlega obowiązkowi ubezpieczeń: emerytalnemu i rentowemu, z wyjątkiem pomocy domowej zatrudnionej przez osobę fizyczną.

👉👉Przygotowanie wniosku

– Okres, który został uwzględniony do obliczania spadku obrotów (zarówno w 2020 r., jak i w 2019 r. ), musi być w czasie, gdy działalność była aktywna (działalność nie może być zawieszona).
– W dniu składania wniosku, przyznania dofinansowania oraz na czas trwania umowy dotyczącej wsparcia, działalność także musi być aktywna, nie może być zawieszona.
– Okres wybrany do porównania spadku obrotów gospodarczych musi się zakończyć najpóźniej w dniu poprzedzającym złożenie wniosku.
– Do obliczania spadku obrotów gospodarczych brane są pod uwagę 2 kolejne, pełne miesiące kalendarzowe (jeżeli liczymy od 1 dnia miesiąca, np.: od 01.02.2020 r. do 31.03.2020 r.; od 01.04.2020 r. do 31.05.2020 r.). Miesiąc może być rozumiany jako 30 kolejno następujących po sobie dni kalendarzowych, jeśli wybrany dwumiesięczny okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego (np. od 15.02.2020 r. do 14.04.2020 r.; od 03.03.2020 r. do 01.05.2020 r.).W związku z tym, iż bieżący rok jest rokiem przestępnym (luty ma 29 dni) i okres porównawczy liczymy w trakcie miesiąca to zarówno okres w 2020 r. , jak i w 2019 r. musi obejmować po 60 dni (np.: w bieżącym roku od 15.02.2020 r. do 14.04.2020 r., a w roku poprzednim – od 15.02.2019 r. do 15.04.2019 r.).
– Miesiąc złożenia wniosku jest pierwszym miesiącem przyznania dofinansowania. Przedsiębiorca składając wniosek określa na ile miesięcy chce otrzymać wsparcie (od 1 do 3 miesięcy) i podaje łączną kwotę dofinansowania oraz wskazuje pracowników, o których dofinansowanie wnioskuje. Przedsiębiorca jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu pracowników objętych umową przez okres dofinansowania.

👉👉Złożenie wniosku we właściwym PUP

– Wniosek złóż do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na swoja siedzibę lub miejsce wykonywania pracy przez pracowników.
– Wniosek złóż w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy. Przy składaniu wniosków pocztą tradycyjną, brana jest pod uwagę data stempla pocztowego (data nadania listu).
– Komplet dokumentów wymaganych przy ubieganiu się o dofinansowanie obejmuję:
umowę, wniosek, wzór formularza pomocy publicznej, wykaz pracowników, który zawiera imienna listę pracowników objętych Umową oraz 3 kalkulatory: kalkulator spadku obrotów, kalkulator dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne (umowy o pracę), kalkulator dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne (np. umowy zlecenia, umowy o pracę nakładczą i umowy o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy dotyczące zlecenia), informację o przetwarzaniu danych osobowych, oświadczenie mikroprzedsiębiorcy, małego i średniego przedsiębiorcy o prowadzeniu działalności oraz zatrudnianiu pracowników objętych wnioskiem, zestawienie źródeł finansowania.
– Dokumenty składane pocztą tradycyjną bądź w biurze podawczym urzędu muszą być podpisane odręcznie przez przedsiębiorcę lub pełnomocnika (należy dołączyć pełnomocnictwo).
info:
https://bialystok.praca.gov.pl/-/12423534-uwaga-przedsiebio…